کنتاکتور اشنایدر چیست؟

بازدید: 44 بازدید
کلید اتوماتیک اشنایدر چیست؟

در دنیای پرشتاب صنعت، کنتاکتور ها حکم قلب تپنده‌ ی سیستم‌ های اتوماسیون را دارند. این رله‌ های قدرتمند، با قطع و وصل جریان برق در مدارهای قدرت، فرمانروای خاموش و روشن شدن موتور ها، لامپ ‌ها و سایر تجهیزات برقی هستند. در صورتی که در مورد رله در حوزه برق صنعتی، اطلاعاتی دارید، باید کنتاکتور را نیز بشناسید. اگر با مفهوم رله در حوزه برق صنعتی و ساختمان آشنا هستید، احتمالاً با کنتاکتور نیز آشنا هستید.

در ادامه به معرفی و بررسی جامع قلب تپنده‌ ی اتوماسیون صنعتی یعنی کنتاکتور اشنایدر می پردازیم. در صورت کسب اطلاعات کامل در مورد این تجهیز تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و جهت دریافت قیمت کنتاکتور اشنایدر با به وب سایت ولتا کالا مراجعه نمایید.

برای استعلام قیمت و خرید انواع کنتاکتور اشنایدر اصل، با شماره تلفن 09125290221 تماس حاصل فرمایید.

کنتاکتور اشنایدر چیست؟

کنتاکتور های اشنایدر، محصولاتی از شرکت اشنایدر الکتریک (Schneider Electric) ساخت کشور فرانسه می باشد که در انواع مختلفی طراحی و تولید می شود. این تجهیز نوعی کلید الکترومغناطیسی است که برای قطع و وصل جریان برق در مدارهای قدرت، به ویژه در موتورهای الکتریکی، مورد استفاده قرار می گیرد.

این کنتاکتور ها با استفاده از یک سیم‌ پیچ مغناطیسی، مجموعه کنتاکت‌ها را برای برقراری یا قطع جریان هدایت می‌ کنند و به عنوان رله‌ های قدرتمند در سیستم‌ های برق عمل می‌ کنند.

کنتاکتور های اشنایدر

مشخصات فنی کنتاکتور اشنایدر اصلی

مشخصات فنی کنتاکتورهای Schneider  با توجه به مدل و نوع آنها متفاوت می باشد. اما در کل، معمولاً مشخصات فنی این کنتاکتور ها شامل موارد زیر است که ممکن است در دیتاشیت یا مشخصات فنی کنتاکتورهای اشنایدر یافت شوند:

  • جریان نامی (Rated Current) که مقدار آن به واحد آمپر است و حداکثر جریانی است که کنتاکتور می‌ تواند بدون خطر عمل کند.
  • توان نامی (Rated Power) که مقدار آن به واحد کیلووات یا مگاوات است و نشان دهنده توانی است که کنتاکتور می‌ تواند برای مدت طولانی انتقال دهد.
  • ولتاژ نامی (Rated Voltage) که مقدار آن به واحد ولت و ولتاژی است که کنتاکتور برای عملکرد صحیح خود نیاز دارد.
  • کنتاکت‌ ها که تعداد کل آن ها کل در کنتاکتور شامل نقاط بسته و باز کننده است.
  • نوع کنتاکت‌ ها که معمولاً به صورت NO (Normally Open) و NC (Normally Closed) مشخص می ‌شوند و به ترتیب به معنای باز بودن و بسته بودن در شرایط عادی هستند.
  • سیستم قطع و وصل که شامل نحوه کارکرد کنتاکتور (مستقیم یا مغناطیسی) و نوع فشار دهنده مغناطیسی است.
  • محدوده دمای عملکرد یعنی دمایی که کنتاکتور می ‌تواند به صورت ایمن عمل کند.
  • استاندارد های کیفیت و ایمنی که معمولاً کنتاکتورها باید استانداردهایی مانند IEC (International Electrotechnical Commission) یا UL (Underwriters Laboratories)  را رعایت کنند.

نحوه کار کنتاکتور schneider

کنتاکتور های اشنایدر اغلب با استفاده از یک سیم ‌پیچ مغناطیسی کار می‌ کنند که با استفاده از آن جریان الکتریکی فعال می‌ شود. زمانی که جریان الکتریکی به کنتاکتور وارد می‌ شود، سیم‌پیچ مغناطیسی درون آن فعال می ‌شود؛ سپس میدان مغناطیسی در داخل کنتاکتور تولید شده و این میدان مغناطیسی باعث جذب یک یا چند قطعه فولادی یا اره های کنتاکت می‌شود که به عنوان کنتاکت‌ ها شناخته می‌ شوند.

وقتی میدان مغناطیسی به اندازه کافی قوی می‌ شود، این اره ‌های کنتاکت باز یا بسته می ‌شوند و به این ترتیب از جریان برق به یک بارگیر ارسال یا قطع می ‌شود. در مواقعی که جریان الکتریکی متوقف می ‌شود، سیم ‌پیچ مغناطیسی از بین رفته و میدان مغناطیسی نیز نا پدید می‌شود تا اره ‌های کنتاکت به حالت عادی خود بازگردند و جریان برق قطع شود.

کد فنی کنتاکتور Schneider

کد فنی کنتاکتور Schneider

برای کسب اطلاعات کلی کنتاکتور اشنایدر از کد فنی محصول مورد نظر استفاده می شود مانند کد LC1D و LC1F. حروف F و D نشان دهنده سری کنتاکتور مورد نظر می باشد. اگر کد LC1D12M7 را بخواهیم مورد بررسی قرار بدهیم عدد 12  نمایانگر محدوده جریان کاری کنتاکتور می باشد و حرف دوم از سمت راست مشخص کننده ولتاژ تغذیه بوبین است. کنتاکتور های Schneider که در  بازار ایران موجود است به شرح زیر می باشد:

  • حروف B برای 24 ولت
  • حروف E برای 48 ولت
  • حروف F برای 110 ولت
  • حروف M برای 220 ولت

آخرین پارامتری که در کد فنی کنتاکتور اشنایدر وجود دارد، AC یا DC است که نشانگر نوع تغذیه بوبین کنتاکتور می‌ باشد. برای کنتاکتور های مناسب با جریان DC این مقدار برابر D و برای جریان ‌های AC عدد 7  در انتهای کد فنی قرار می ‌گیرد.

کاربرد انواع کنتاکتور اشنایدر

کنتاکتور های اشنایدر به عنوان عضوی کلیدی در پیکر صنعت، نقشی حیاتی در کنترل و مدیریت جریان برق در طیف وسیعی از کاربردها ایفا می‌کنند. در ادامه به برخی از مهم‌ ترین کاربرد های این رله‌ های قدرتمند در صنایع مختلف می‌ پردازیم:

  • کنترل و مدیریت موتورها:

یکی از کاربرد های اصلی کنتاکتور ها، کنترل و راه‌اندازی موتورهای الکتریکی است. این موتور ها ممکن است در صنایع مختلفی مانند صنعت خودروسازی، صنایع فلزی، صنایع نفت و گاز، صنایع معدنی و غیره استفاده شوند.

  • سیستم ‌های روشنایی و تغذیه برق:

کنتاکتور ها برای کنترل تغذیه برق و سیستم ‌های روشنایی ساختمان ‌ها، کارخانه ‌ها، و مناطق صنعتی نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

  • کنترل دستگاه‌ های گرمایشی و تهویه مطبوع:

در سیستم‌ های گرمایشی، تهویه مطبوع و هواساز ها، کنتاکتور ها برای کنترل دستگاه‌ های مختلفی مانند بخاری‌ ها، پمپ‌ های گرمایشی و واحد های تهویه مطبوع استفاده می ‌شوند.

  • سیستم‌ های امنیتی و آژیر:

در سیستم‌ های امنیتی و آژیر، کنتاکتورها برای کنترل آژیرها، درب‌های ایمنی  و دستگاه‌های امنیتی دیگر استفاده شوند.

  • کنترل دستگاه ‌های پمپ:

در سیستم ‌های آبیاری، صنایع آب و فاضلاب، استخر ها و استخراج معادن، کنتاکتور ها برای کنترل پمپ ‌ها استفاده می‌شوند.

کنتاکتور برند اشنایدر

انواع کنتاکتور اشنایدر

کنتاکتورهای اشنایدر، دنیایی پر از تنوع و کارایی دارند که برای هر نیازی، دارای پاسخ می باشد.

  • کنتاکتورهای AC:

برای کنترل بارهای AC مانند موتورهای الکتریکی استفاده می ‌شوند. این کنتاکتور ها عموماً با ولتاژ AC یا فاز متناوب کار می ‌کنند.

  • کنتاکتورهای DC:

برای کنترل بار های DC مانند موتورهای DC استفاده می ‌شوند. این نوع کنتاکتورها برای کنترل ولتاژ و جریان جریان مستقیم طراحی شده ‌اند.

  • کنتاکتور های تکفاز و سه فاز:

بسته به نوع بار و نیازهای سیستم، کنتاکتورهای تکفاز و سه فازی موجودند که هر کدام برای کنترل بار های متناسب با تعداد فازهای ورودی مناسب هستند.

کنتاکتور های سری D:

این نوع کنتاکتور ها معمولاً برای استفاده در کاربرد های سنگین و صنعتی طراحی شده‌اند و قابلیت مقاومت در برابر شرایط سخت را دارند.

  • کنتاکتور های سریF:

این نوع کنتاکتور ها برای استفاده در کنترل موتورهای فرکانس متغیر (VFD) و کاربرد هایی که نیاز به کنترل موتورها با سرعت متغیر دارند، طراحی شده ‌اند.

رنج کنتاکتور Schneider

رنج کنتاکتور های اشنایدر به طور گسترده‌ای متنوع است و بسته به نیازهای مختلف کاربران، این شرکت انواع مختلفی از کنتاکتورها را ارائه می‌دهد. برخی از رنج ‌های معروف کنتاکتورهای اشنایدر عبارتند از:

  • سری LC1D (9 آمپر AC تا 150 آمپر و 7 آمپر  DC تا 60 آمپر)
  • سری LC3D (25 آمپر AC تا 800 آمپر22 و آمپر DC تا 320 آمپر)
  • سری LXF  ( 16 آمپر AC تا 250 آمپر و 12 آمپر DC تا 160 آمپر)
  • سری R (25 آمپرDC   تا 250 آمپر)
  • سری TeSys (16 آمپر  AC تا 1600 آمپر و 12 آمپر DC تا 1200 آمپر)

اجزای کنتاکتور اشنایدر

اجزای کنتاکتور اشنایدر

کنتاکتور اشنایدر از بخش‌ های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه ‌ای خاصی را بر عهده دارند. این قطعات عبارتند از:

  • بوبین (سیم پیچ): بوبین که قلب کنتاکتور به حساب می آید وظیفه اصلیی آن ایجاد میدان مغناطیسی هنگام عبور جریان برق از آن است. این میدان مغناطیسی سایر اجزای کنتاکتور را به حرکت در می‌آورد.
  • تیغه‌های ثابت و متحرک: تیغه‌ های ثابت به بدنه کنتاکتور متصل هستند و تیغه ‌های متحرک توسط بوبین به حرکت در می‌آیند.
  • فنر: برای بازگرداندن تیغه‌های متحرک به حالت اولیه خود پس از قطع جریان از فنر استفاده می‌ شود.
  • مخاطب‌ های کمکی: از مخاطب‌ های کمکی برای ارسال سیگنال به سایر تجهیزات استفاده می ‌شوند.
  • رله حرارتی: رله حرارتی از کنتاکتور در برابر اضافه بار و گرم شدن بیش از حد محافظت می ‌کند.
  • قاب: این قطعه اجزای داخلی کنتاکتور را در برابر گرد و غبار، رطوبت و ضربه محافظت می ‌کند.

بوبین کنتاکتور Schneider

کنتاکتور های اشنایدر دارای بوبین مغناطیسی هستند که برای کنترل کنتاکت ‌ها استفاده می ‌شود. این بوبین‌ ها معمولاً به شکل پیچی و با استفاده از موادی مانند مس و آلومینیوم ساخته می‌ شوند و در داخل بدنه کنتاکتور قرار دارند. بوبین کنتاکتور اشنایدر با توجه به نوع و مدل کنتاکتور متفاوت است.

بسته به نیاز و مشخصات فنی مورد نظر، انواع مختلفی از بوبین‌ های کنتاکتور در اشنایدر موجود است که با ویژگی‌ های مختلفی همچون ولتاژ و جریان نامی، قدرت تحمل و ویژگی‌ های کنترلی متفاوت عرضه می‌ شوند.

عمر کنتاکتور اشنایدر

مدت عمر کنتاکتورهای اشنایدر ممکن است بسته به شرایط کاری، تنظیمات، استفاده و محیط‌ه ای مختلف متفاوت باشد. اما به طور کلی، این کنتاکتور ها معمولاً دارای یک عمر مفید طولانی هستند که می تواند تا چند دهه بر اساس توان و نوع استفاده باشد. از عواملی که می ‌توانند بر عمر کنتاکتور تأثیر بگذارند، می توان به شرایط محیطی مانند دما، رطوبت، و شرایط آلودگی اشاره کرد که بر عملکرد و عمر کنتاکتور تأثیر بگذارند.

برای مثال، در محیط ‌های خشن و شرایط آلودگی بالا، عمر کنتاکتور ممکن است کاهش یابد. تنظیمات کنتاکتور اشنایدر و بار کاری آن نیز می ‌تواند بر عمر آن تأثیرگذار باشد. استفاده از این تجهیز در حداکثر ظرفیتش و یا اعمال بارهای بیش از حد می‌ تواند باعث کاهش عمر آن شود. از دیگر مواردی که بر عمر کنتاکتور اشنایدر اثر گذار است تعداد دورهای روشن و خاموش شدن کنتاکتور در یک دوره زمانی (فرکانس کارکرد) است. استفاده زیاد و تغییرات فرکانس کارکرد بالا ممکن است باعث کاهش عمر این تجهیز محبوب شود.

عوامل موثر در قیمت کنتاکتور Schneider

قیمت کنتاکتورهای اشنایدر ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد. سری ‌های پیشرفته‌ تر مانند TeSys به طور کلی قیمت بالاتری نسبت به سری‌های ساده ‌تر مانند LC1D دارند. مدل‌ های مختلف در هر سری نیز می‌توانند قیمت‌ های متفاوتی داشته باشند. کنتاکتورهای با رنج جریان و ولتاژ نامی بالاتر به طور کلی قیمت بالاتری دارند.

کنتاکتورهایی که دارای قابلیت ‌ها و آپشن ‌های اضافی مانند کنتاکت‌ های کمکی، تایمر و رله حرارتی هستند، نیز دارای قیمت بیشتری هستند. به طور کلی کنتاکتورهای اشنایدر اصل فرانسه با توجه به کیفیت و عملکرد خود، قیمت بالاتری نسبت به کنتاکتورهای مشابه تولید شده در سایر کشورها دارند.نوسانات نرخ ارز و شرایط عرضه و تقاضا نیز می‌ت وانند بر قیمت کنتاکتور اشنایدر اثر گذار باشد.

کنتاکتور Schneider

جمع بندی

کنتاکتورهای اشنایدر، به عنوان یکی از محصولات معتبر و قابل اعتماد در زمینه کنترل و مدیریت جریان برق، ویژگی‌ ها و مزایای زیادی دارند. شرکت اشنایدر الکتریک یکی از بزرگترین و معتبرترین تولید کنندگان تجهیزات برق و کنترل در جهان است که با کیفیت ساخت بالا، استفاده از مواد با کیفیت و استانداردهای بین‌المللی، به عنوان یک گزینه قابل اعتماد برای کاربران محسوب می‌شوند.

این نوع کنتاکتور ها از امکانات و قابلیت‌ هایی برای اتصال به سیستم‌ های کنترل و اتوماسیون صنعتی و همچنین امکانات افزودنی مانند رله‌ های حفاظتی، استفاده می ‌کنند که به کاربران انعطاف بیشتری در استفاده و پیکربندی فرآیند های خود می‌ دهد. در صورت انتخاب و یا خرید کنتاکتور اشنایدر مناسب با پروژه مد نظرتان می توانید با کارشناسان فروش ولتا کالا در ارتباط باشید.

برای استعلام قیمت و خرید انواع کنتاکتور اشنایدر اصل، با شماره تلفن 09125290221 تماس حاصل فرمایید.

 

دسته‌بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خرید
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت