اهمیت اینورتر در صنایع

بازدید: 1,117 بازدید
اهمیت اینورتر در صنایع

اهمیت اینورتر در صنایع مختلف زمانی مشخص می شود که بتوان استفاده از این تجهیز را در صنایع مورد بررسی قرار داد. از این رو در این مطلب سعی می کنیم تا در صنایع مختلف نوع استفاده از آن را بیان کنیم. با پیشرفت سریع انواع اینورترها، وسایل برقی و الکترونیکی روز به روز بیشتر از این دستگاه استفاده می کنند. به ویژه اینورتر است که سرعت موتورهای الکتریکی را کنترل می کند. از طریق مقاله زیر متوجه خواهیم شد که دلیل افزایش استفاده از اینورتر چیست.

نقش کنترل و تثبیت دور موتور در صنعت

در صنعت، فعالیت های زیادی وجود دارد که به سرعت موتور الکتریکی مربوط می شود. گاهی اوقات ثبات دور موتور یک عامل حیاتی در صنعت است. به خصوص برای کیفیت محصول، ثبات سیستم و … نیاز به یک کنترل کننده مشهود است که باید هرچه سریع تر برای آن راهی اندیشید.

تنظیم دور موتور و استفاده از اقدامات مصنوعی برای تغییر پارامترهای واجب است. به عنوان مثال، پارامترهای ولتاژ یا مدار مانند مقاومت های کمکی، شارهای مغناطیسی و مواردی از این دست نیازمند این هستند که دور موتور آن ها تنظیم شود و به ثبات برسد. از این رو نیازمند تجهیزی ست که بتواند این کار را برای آن ها انجام دهد. از این رو اینورتر جای خود را پیدا می کند.

اهمیت اینورتر در صنایع

روش های تنظیم دور موتور

دو روش برای تنظیم دور موتور وجود دارد که عبارتند از:

تغییر پارامترهای قطعات مکانیکی: یعنی تبدیل نسبت انتقال از موتور به ساختار ماشین تولیدی.

تغییر سرعت زاویه ای موتور الکتریکی: این روش پیچیدگی سازه را کاهش می دهد. در عین حال، ویژگی های تنظیم را بهبود می بخشد. این روش به ویژه هنگامی که در سیستم های کنترل الکترونیکی اعمال می شود انعطاف پذیر است.

بنابراین برای کنترل دور موتور طبق این روش از اینورتر استفاده می شود. یک نظرسنجی نشان داد که: کنترلرهای لحظه ای 30 درصد از بازار اینورتر را تشکیل می دهند، در کنترلرهای لحظه موتور، کاربردهای فن 55 درصد است و اکثر آنها سیستم های HAVC تهویه مطبوع مرکزی هستند. بقیه کاربردهای پمپ هستند که عمدتاً در صنایع سنگین استفاده می شوند.

اینورتر به ارتقا و بهبود سیستم های پمپ و فن از یک سیستم کنترل سرعت ثابت به یک سیستم سرعت قابل تنظیم کمک می کند. این استفاده مزایای زیادی در کاهش مصرف سوخت دارد و باعث درک اهمیت اینورتر به خصوص اینورتر ال اس در صنایع می گردد.

کاربردهای پمپ و فن

ویژگی های مناسب اینورتر در کاربردهای پمپ و فن عبارتند از:

  • جریان مربوط به تنظیم سرعت پمپ و فن را تنظیم می کند.
  • فشار مربوط به تنظیم زاویه باز شدن سوپاپ را تنظیم می کند.
  • کاهش صدای صنعتی
  • انرژی مصرفی متناسب با قدرت سه دور موتور خواهد بود.
  • کمک به حداکثر صرفه جویی در مصرف برق

همانطور که از نام آن پیداست، اینورتر در سیستم های انتقال استفاده می شود. وظیفه اصلی این دستگاه تغییر فرکانس منبع تغذیه به موتور می باشد. از آن به بعد دور موتور را تغییرمی دهد. اما اگر فقط فرکانس تغذیه را تغییر دهید، می توانید این تبدیل را به روش های دیگری بدون استفاده از مدارهای الکترونیکی انجام دهید.

جریان نامطلوب با استفاده از ترانسفورماتور در مقایسه با اینورتر

در گذشته، زمانی که فناوری ساخت قطعات نیمه هادی توسعه نیافته بود، عمدتاً جریان نامطلوب و استفاده از ترانسفورماتورها را شاهد بودیم. مزیت اصلی این دستگاه ها این است که شکل موج ولتاژ خروجی بسیار خوب (کمتر هارمونیک) و ظرفیت آن زیاد است . اهمیت اینورتر در صنایع زمانی مشخص می گردد که بتوان گذشته را با حال مقایسه کرد.

مزایای استفاده از اینورتر:

  •  عملکرد بالای دستگاه
  • روند روشن و خاموش کردن موتور روان است و باعث طولانی تر شدن و پایداری موتور و قطعات مکانیکی می شود.
  •  ایمنی، راحتی و نگهداری نیز کمتر است و در نتیجه تعداد کارگرانی که در حال خدمت و کار با تجهیزات صنعتی هستند کاهش می یابد.
  •  صرفه جویی در مصرف برق در هنگام راه اندازی و در حین عملیات.
  •  دوره بازپرداخت سریع برای موتورهایی که زیر ظرفیت طراحی کار می کنند.

نکات مهم هنگام استفاده از اینورتر:

  •  دمای اتاق کنترل که اینورتر در آن قرار دارد باید در 22 درجه سانتیگراد حفظ شود.
  •  اتاق اینورتر باید خشک، بدون رطوبت یا گرد و غبار باشد تا بتوان اهمیت اینورتر در صنایع را مورد بررسی قرار داد.
  •  کابینت های اینورتر باید قابلیت تهویه یا فن های تهویه خوبی داشته باشند.
  •  پارامترهایی را که مهندسان شرکت تنظیم کرده اند، خودسرانه وصل نکنید یا تغییر ندهید.
  •  به دلیل هیت سینک اینورتر در زمانی که موتور تا دمای 800 درجه سانتیگراد کار می کند، هنگام کار به دستگاه دست نزنید.
  •  به اجزای داخلی اینورتر دست نزنید.
  •  اجازه ندهید مواد فلزی به داخل آن بریزند.
  •  قبل از ادامه تعمیر و نگهداری برق را قطع کنید.
  •  هنگامی که برق قطع می شود، برق همچنان در خازن DC با ولتاژ بالا ذخیره می شود، باید 15 دقیقه صبر کنید تا خازن انرژی ذخیره شده را تخلیه کند و خازن را قبل از استفاده مجدد به آستانه ایمن برساند.
  •  اتصال زمین برای درایو از نشت الکتریکی جلوگیری می کند.
  •  نصب و نگهداری اینورتر نسبتاً پیچیده است، بنابراین برای استفاده از تیم متخصص و مهندسین با تخصص و تجربه کمک بگیرید.

اهمیت اینورتر در صنایع

کاربرد اینورتر در صنایع:

  •  کنترل موتورهای آسنکرون با ظرفیت های 15 تا بیش از 600 کیلو وات در سرعت های مختلف
  •  تنظیم جریان پمپ و جریان هوا در فن
  •  جریان پایدار
  •  کنترل صحیح فرآیند استارت و توقف موتور بر روی سیستم نوار نقاله.
  •  اینورتر کوچک از 0.18 تا 14 کیلو وات می تواند برای کنترل ماشین آلات کاری مانند اره چوب، مخلوط کردن، هم زدن، بلند کردن … مورد استفاده قرار گیرد. حتی در این زمان هم شاهد اهمیت اینورتر در صنایع هستیم.

اهمیت اینورتر در صنایع و شرح وظایف آن

  1. اینورتر کمک می کند تا سرعت موتور را به دلخواه تنظیم کنید.

اینورتر وسیله ای است که برای تغییر و تنظیم سرعت موتور 3 فاز ac استفاده می شود. بنابراین، کاربران برای تنظیم فرکانس تنها نیاز به انجام عملیات ساده دارند، آنها می توانند آزادانه و به طور مداوم سرعت چرخش موتور را به روشی انعطاف پذیر و موثر تغییر دهند. این توانایی همان تنظیم فرکانس است که باعث می شود ما اهمیت اینورتر در صنایع را به خوبی درک کنیم چراکه همیشه اینورتر در اولویت شرکت های حوزه اتوماسیون قرار گیرد.

  1. اینورتر به کاهش مصرف برق کمک می کند.

با ساختار علمی و اصول عملیات هوشمند، اینورتر به عنوان راه حلی برای کاهش تلفات برق در صنعت اتوماسیون امروزی در نظر گرفته می شود. به طور خاص، این دستگاه از قطعات نیمه هادی قدرتمند و فناوری مدرن ساخته شده است. بنابراین راندمان تبدیل توان اینورتر بسیار بالا است. بر این اساس مصرف انرژی تقریباً برابر با انرژی مورد نیاز سیستم است که یکی از موارد اهمیت اینورتر در صنایع را نشان می دهد.

برای اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله بررسی تاثیر استفاده از اینورتر در کاهش مصرف برق را مطالعه نمایید.

  1. هنگام استفاده از اینورتر از ویژگی های هوشمند و انعطاف پذیر لذت آن ببرید.

یکی دیگر از مزایای اینورتر که همیشه مورد توجه کاربران قرار می گیرد این است که کاربران می توانند از ویژگی های هوشمند و انعطاف پذیر مانند شناسایی خودکار موتور، تا 16 سطح و ویژگی های کنترل شبکه بهره مند شوند. روند روشن و خاموش کردن موتور بسیار روان است و در نتیجه عمر موتور را افزایش می دهد. علاوه بر این، به لطف پیشرفت فناوری ریزپردازنده و فناوری نیمه هادی فعلی، فرکانس سوئیچینگ پالس می تواند تا محدوده فرکانس بالا رود و در عین حال صدای موتور و تلفات انرژی کاهش یابد.

  1. اینورتر به کنترل عملکرد سیستم و پارامترهای عملکرد دستگاه کمک می کند.

برای اینورتر، سیستم می تواند به کامپیوتر در مرکز متصل شود. بنابراین، اپراتور می تواند از مرکز کنترل، عملکرد سیستم و پارامترهای عملیاتی (چرخش، فشار …)، وضعیت کار را مشاهده کند و همچنین امکان تشخیص، تنظیم و رسیدگی به حوادث ناخواسته مانند اختلاف فاز، خرابی فاز را فراهم کند.

  1. اینورتر به افزایش راندمان کار، کاهش آسیب بار به ماشین آلات کمک می کند.

با سیستم های کنترل پیشرفته و مدرن، اینورتر همیشه حس ایمنی و راحتی را به ارمغان می آورد، در حالی که عملکرد بالا اما نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارد. این مزیت برجسته به کاربران کمک می کند تا در هزینه ها و همچنین منابع انسانی برای کار با ماشین آلات صرفه جویی کنند. با وجود مزایایی که در محصولات دیگر یافت نمی شود، اینورتر به طور فزاینده ای مزایای عملی بسیاری را برای مشاغل به ارمغان می آورد و اهمیت اینورتر در صنایع را مشخص می سازد.

در حال حاضر بازار اینورترها از نظر طراحی و همچنین قیمت بسیار متنوع و غنی است. که در آن ولتا کالا هنوز وارد کننده و توزیع کننده تجهیزات اتوماسیون در ایران است. برای آگاهی از قیمت و اطلاعات بیشتر جهت خرید اینورتر می توانید روی گزینه زیر کلیک کنید و از کاشناسان ولتا کالا مشاوره رایگان دریافت نمایید.

برای تماس کلیک کنید

نمونه های اینورتر

به طور کلی دو نمونه اینورتر محبوب در بازار وجود دارد. اینورترهای 1 فاز و اینورترهای 3 فاز هستند. تفاوت آن ها در چیست؟ برای اینکه بتوانیم به این سوال پاسخ درستی بدهیم لازم است مطلب زیر را مطالعه کنیم.

اینورترهای 1 فاز

اینورتر 1 فاز دارای ورودی برای اینورتر 1 فاز با  (220 ولت ) انرژی است. خروجی اینورتر هنوز 3 فاز (380 ولت) است. معمولا یک اینورتر تک فاز یک اینورتر 220 ولتی است. مخصوصاً کالاهای داخلی دارای 1 فاز 110 ولت به همراه 3 فاز 220 ولت می باشد. این نوع اینورتر را می توان در شبکه 220 ولت خانگی استفاده کرد.

توجه داشته باشید که اکثر ورودی های سری اینورترهای معمولی 3 فاز 220 ولت خواهند بود. با این حال، هنگامی که ما 1 فاز 220 ولت را تامین می کنیم، اینورتر همچنان به طور معمول کار می کند.

اینورترهای 3 فاز

برای برخی از انواع اینورتر مانند اینورتر هایتک با ورودی 220 ولت 3 فاز که در حال حاضر در بازار در حال تامین برق 1 فاز هستند، باید دقیقا مطابق با سند عرضه شود، زیرا گاهی به منبع کنترل نیز احتیاج می شود. در هر صورت اهمیت اینورتر در صنایع را نمی توان نادیده گرفت.

به عنوان مثال، اینورتر با ورودی L1، L2، L3، از جمله منبع کنترل در L1 و L3 است. اگر L1 و L2 را روشن کنید، اینورتر نمی تواند کار کند. علاوه بر این، برای اینورتر 380 ولت، اکثر آن ها قادر به تامین 1 فاز 380 ولت برای کار هستند.

what is inverter

اهمیت اینورتر در صنایع و ساختمان ها

سرمایه گذاران و مدیران سیستم همواره به دنبال راه هایی برای کاهش مصرف انرژی و هزینه ها هستند. سیستم تهویه مطبوع در هتل همیشه پر مصرف ترین بخش در هتل ها است.

بنابراین اگر این سیستم اینورتر با راندمان بالا عمل کند، صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی برای کل هتل خواهد داشت.به طور معمول، هزینه برق برای یک سیستم تهویه مطبوع حدود 50٪ از هزینه برق یک ساختمان را تشکیل می دهد. بخش های باقی مانده روشنایی، آسانسور و وسایل الکترونیکی خانگی… .

اینورتر در صنعت کشاورزی

استفاده از اینورترها، راهکاری برای کاهش تلفات برق در تولیدات کشاورزی است. با این بحث به درک اهمیت اینورتر در صنایع کشاورزی می رسیم.

از نظر کشاورزی

در اینجا می‌خواهیم راه‌ حلی را پیشنهاد کنیم که از نظر فنی در مقایسه با کشورهای پیشرفته و صنعتی جدید نیست، اما برای تأسیسات تولید کشاورزی استفاده از موتورهای الکتریکی با ظرفیت متوسط و بزرگ بسیار ضروری است.

سیستم محرک الکتریکی برای ماشین ‌های کار یا خطوط تولید مورد استفاده برای تولیدات کشاورزی معمولاً از موتور الکتریکی سه فاز یا موتور القایی استفاده می ‌کند. در مقایسه با سایر موتورهای الکتریکی موتورهای الکتریکی سنکرون، موتورهای DC، موتور آسنکرون دارای مزایای بسیاری مانند ساختار ساده، استفاده آسان، دوام بالا، قیمت سرمایه گذاری پایین است.

راه حلی برای کاهش تلفات برق هنگام استفاده از اینورتر

برای راه ‌اندازی و توقف موتور الکتریکی ناهمزمان با ظرفیت متوسط و بزرگ، معمولاً در کارخانه‌های تولیدی از روش استارت مستقیم (از طریق قطع کننده مدار) استفاده می‌شود و در نتیجه باعث افت فشار در یک خط تولید نسبتاً بزرگ می‌شود.

تأسیسات تولید مشروط، از دستگاه استار برای محدود کردن جریان هنگام راه‌اندازی استفاده می‌کنند، بنابراین افت فشار و تلفات برق در خط به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. با این حال، روش “سنتی” نمی تواند با روند تولید کالاهای با کیفیت بالا مطابق با فناوری پیشرفته تطبیق یابد و نرخ تلفات برق در کل سیستم همچنان بالا خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله به اهمیت اینورتر در صنایع پرداختیم و پی بردیم که اینورتر نقش مهمی را ایفا می کند شما می توانید جهت راهنمای خرید با کارشناسان در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان این مجموعه بهره مند شوید.

برای تماس کلیک کنید

دسته‌بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
مشاوره خرید